Bieżnia – sprzęt do ćwiczenia nóg i nie tylko

Bieżnia jest jednym ze sprzętów przeznaczonych do ćwiczeń zarówno w  profesjonalnych klubach fitness czy siłowniach, jak również w warunkach domowych. Można z jej użyciem przeprowadzić trening cardio, wzmacniający kończyny dolne czy też poprawiający wydolność. Bieżnia jest dostępna w marbo-sport.pl. Bieżnia bywa również stosowana jako przyrząd fizjoterapii lub do badania poprawności pracy serca w czasie tzw. “prób wysiłkowych”.

Jakie korzyści przynoszą ćwiczenia na bieżni?

Ćwiczenia na bieżni stacjonarnej to nie tylko bieg o różnym tempie oraz nachyleniu powierzchni. Także chód, trucht czy marsz wykonywane regularnie, przy odpowiedniej diecie oraz właściwym nawodnieniu, przynoszą wiele korzyści dla organizmu. Są to m.in.:

– regulacja ciśnienia krwi (obniżenie) oraz poprawa krążenia, co zmniejsza zagrożenie wystąpienia zawału serca, wylewu czy udaru mózgu;

– poprawa wydolności płuc;

– wzmocnienie serca;

– wzmocnienie poszczególnych partii ciała (szczególnie pośladków, łydek, mięśni ramion oraz mięśnia czworogłowego uda);

– wspomaganie procesu spalania tkanki tłuszczowej.

Bieżnia domowa a sprzęt w siłowni

Bieżnia jaką można używać w warunkach domowych tak naprawdę nie różni się szczególnie od sprzętu w profesjonalnych klubach fitness czy siłowniach. Ze względu na dość duży rozmiar trzeba znaleźć dla niej odpowiednio dużo miejsca i właściwie ustawić. Sprzęt występuje w trzech rodzajach: bieżnia elektryczna, magnetyczna i ciśnieniowa. Ten trzeci typ jest stosowany głównie w salonach odnowy lub klubach fitness-SPA. Bieżnia ciśnieniowa wspomaga przede wszystkim spalanie tkanki tłuszczowej dzięki zabudowanej części do wysokości pasa.

W warunkach domowych sprawdzi się zdecydowanie lepiej elektryczna lub magnetyczna bieżnia. Można wybrać wersję stacjonarną, która zostanie ustawiona na stałe w jednym miejscu lub składaną wersję mobilną, którą można wyjmować tylko na czas treningu. Przechowywanie tej drugiej jest bardzo łatwe – zmieści się pod łóżkiem, za szafą czy w schowku.

Wybrany rodzaj bieżni trzeba dostosować do swoich preferencji odnośnie oczekiwanych rezultatów, możliwości fizycznych oraz częstotliwości użytkowania. Inny bowiem będzie model do amatorskiego ćwiczenia od tego, który ma wspomóc profesjonalne przygotowanie przy uprawianiu zawodowego sportu. Przy wyborze należy kierować się także materiałem z jakiego jest bieżnia wykonana. Im bardziej solidny, tym dłużej posłuży użytkownikowi i będzie spełniał swoją rolę. Niezwykle istotne jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa zwartych w instrukcji obsługi. Warto też, w razie wątpliwości, skonsultować możliwość ćwiczenia na bieżni z lekarzem.